رینگ آلومینیومی یا رینگ فولادی؟

خودرو لاستیک ایرانی لاستیک خارجی سواری|اسپرت|شاسی بلند اخبار و مقالات
1402/01/26

مقدمه

چرخ‌ها یکی از اجزای خودرو هستند که توسط عموم مردم مهجور واقع شده و به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود. این در حالی است که انتخاب تایر و رینگ مناسب برای خودرو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای گرفتن یک سواری نرم‌تر و بهتر می‌توان انجام داد. سوال مهمی که پیش میاد رینگ آلومینیومی یا رینگ فولادی؟ کدام بهتر است ؟ دو نوع رینگ مختلف مهم در بازار وجود دارد که علاوه بر فرمان‌پذیری و شتاب، هزینه‌ی نگهداری آن‌ها نیز متفاوت بوده و برخی از آن‌ها تعمیر و ترمیم‌پذیر هستند و برخی خیر. در ادامه با ما همراه باشید تا رینگ‌های آلومینیومی و فولادی را مقایسه کنیم.

فولادی-یا-الومینیومی

 

 

به کار بردن رینگ های اسپرت و غیرفولادی به خصوص در خودروهای جدید و به روز کمپانی های مطرح، رو به افزایش است. همچنین استفاده از این رینگ ها، بنابر دلایلی از قبیل: زیبایی، سبکی، افزایش قابلیت فرمان پذیری و… همواره توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است. رینگ چرخ غیرفولادی (آلومینیمی و…)، در صورتی که به طور استاندارد ساخته و استفاده شود، دارای مزایای قابل توجهی است.

افزایش شتاب، کارآیی بهتر سیستم ترمز و کاهش مصرف سوخت

کمتر بودن اینرسی دورانی رینگ آلومینیومی در مقایسه با رینگ های فولادی، سبب افزایش شتاب، کارآیی بهتر سیستم ترمز و کاهش مصرف سوخت خودرو می شود. باید توجه داشت که اینرسی دورانی نقش مهمی در مصرف سوخت خودرو دارد. به طور ساده اینرسی، مقاومت اجسام در برابر تغییر حرکت، و اینرسی دورانی، مقاومت در برابر شتاب دورانی است. در یک خودرو تعداد زیادی جرم دوار وجود دارد که برای شتاب دادن به آن ها نیازمند انرژی هستیم، بعضی از این قطعات شامل چرخ دنده ها، میل لنگ، محورها، رینگ و لاستیک هستند.

هرچه جسم، دواری سنگین تر و قطر بیشتری داشته باشد، انرژی بیشتری برای شتاب دادن به آن لازم است. زمانی که بخواهیم جسم دواری مانند چرخ های خودرو را شتاب دهیم باید علاوه به غلبه بر وزن آن ها، انرژی را صرف اینرسی دورانی آن ها نیز کنیم. رینگ چرخ آلومینیومی به دلیل سبکی آن، اینرسی دورانی کمتری نسبت به رینگ های فولادی دارد و در نتیجه انرژی کمتری برای شتاب دادن به آن نیاز است که این ویژگی، سبب کاهش مصرف سوخت می شود.

هرچه جسم، دواری سنگین تر و قطر بیشتری داشته باشد، انرژی بیشتری برای شتاب دادن به آن لازم است.

زمانی که بخواهیم جسم دواری مانند چرخ های خودرو را شتاب دهیم باید علاوه به غلبه بر وزن آن ها، انرژی را صرف اینرسی دورانی آن ها نیز کنیم. رینگ چرخ آلومینیومی به دلیل سبکی آن، اینرسی دورانی کمتری نسبت به رینگ های فولادی دارد و در نتیجه انرژی کمتری برای شتاب دادن به آن نیاز است که این ویژگی، سبب کاهش مصرف سوخت می شود.

مزایا رینگ آلومینیومی

مزایا رینگ آلومینیومی

  •  افزایش زیبایی خودرو
  •  تنوع در تولید به دلیل قابلیت شکل پذیری بیشتر در مقایسه با رینگ های فولادی.
  •  کنترل پذیری بهتر خودرو
  • افزایش عمر لاستیک
  • سایش یکنواخت لاستیک
  • مقاومت به خوردگی و زنگ زدن رینگ آلومینیومی در مقایسه با رینگ فولادی

مهم‌ترین عیب رینگ آلومینیومی، ماندگاری و نگهداری آن است. در بعضی از جاده‌ها و به خصوص جاده‌های ناهموار ایران، فشار وارد شده به این رینگ‌ها می‌تواند موجب خم شدن و حتی گاهی ترک خوردن آن‌ها شود. مسئله‌ای که در رینگ‌های فولادی سنگین‌تر و محکم‌تر پیش نمی‌آید. به علت ظرافتی که این رینگ‌ها دارند، زیبایی آن‌ها نیز بسته به نگهداری مالک می‌تواند زودتر یا دیرتر خدشه‌دار شود؛ ولی به هر حال، آسیب‌های ظاهری این نوع رینگ بیش‌تر از رینگ فولادی است.

alloy---steel

با انتخاب رینگ مناسب می‌توان فرمان‌پذیری و شتاب خودرو را بهبود ببخشید.

در صورت از بین رفتن قسمتی از رنگ در رینگ های فولادی، این نوع رینگ به شدت در معرض زنگ زدگی و پوسیدگی است. در حالی که با توجه به ماهیت لایه اکسیدی محافظ بر روی آلومینیم، این مشکل در رینگ های آلومینیمی هرگز اتفاق نمی افتد.

مهم‌ترین عیب رینگ‌های فولادی وزن زیاد آن‌هاست. به علت وزن زیاد، مرکز ثقل خودرو پایین‌تر می‌آید. وزن زیاد موجب می‌شود چابکی خودرو گرفته شود و شتاب آن کمتر شود. همچنین به سیستم تعلیق خودرو فشار بیش‌تری وارد می‌شود و ممکن است استهلاک خودروی شما بیش‌تر شود. وزن این رینگ در فصل زمستان و برف تبدیل به مزیت آن می‌شود و می‌تواند شما را از لیز خوردن روی یخ و برف نجات دهد.

مزایا رینگ فولادی

مزایا رینگ فولادی

  • ارزان قیمت
  • وزن زیاد ( برای مسیر های برفی)
  • استحکام زیاد
  • هزینه نگهداری پایین
  • مناسب برای جاده های ناهموار
  • طول عمر زیاد

دو دسته بندی در رینگ های فولادی وجود دارد 1- تیوبلس 2- معمولی (با تیوب / نوار)

 

ساختار-رینگ

ساختار رینگ  چگونه است؟

قسمت های مختلف رینگ، عبارتند از:

  • عرض رینگ
  • لبه رینگ
  • پره های رینگ
  • سوراخ های پیچ
  • سوراخ هاب رینگ

 

هاب رینگ

سوراخی است که در مرکز رینگ قرار دارد و هاب خودرو در داخل آن قرار می گیرد. در صورتی که قطر هاب رینگ دقیقا برابر با قطر هاب خودرو باشد نوع رینگ hup center است و با فیکس شدن دقیق هاب رینگ و خودرو، رینگ بالانس می شود پیچ ها بیشتر نقش نگه دارنده رینگ را بر روی دیسک خودرو دارند.
این نوع روش بستن، روش متداول در اکثر خودروها است.اگر پیچ ها نقش اساسی در بالانس کردن رینگ داشته باشند نوع رینگ lug center است.

 

ویدئو آزمایش مقاومت رینگ فولادی و آلومینیومی

کاور ویدئو

کدام مناسب‌تر است؟

جواب دادن به سوال کدام ناسبتر است به فاکتور های زیادی بستگی دارد اما می توان اینگونه جواب داد: اگر به‌دنبال زیبایی بیش‌تر و عملکرد بهتر هستید، رینگ آلومینیومی برای شما مناسب‎تر است. اگر راننده‌ای هستید که به‌ دنبال گزینه‌ای ارزان‎تر و ماندگارتر هستید، رینگ فولادی برای شما مناسب‌تر است.

 

میدیاتایر لوگو

 

برچسب ها :

سوالات متداول

1تفاوت رینگ آلومینیومی و رینگ فولادی چیست؟

اگر به‌دنبال زیبایی بیش‌تر و عملکرد بهتر هستید، رینگ‌های آلومینیومی برای شما مناسب‎ترند. اگر راننده‌ای هستید که به‌ دنبال گزینه‌ای ارزان‎تر و ماندگارتر هستید، رینگ‌های فولادی برای شما مناسب‌تر هستند.

2مزایای رینگ آلومینیومی چیست؟

اگر به‌دنبال زیبایی بیش‌تر و عملکرد بهتر هستید، رینگ‌‌های آلومینیومی برای شما مناسب‎ترند. بیش‌تر رینگ‌های آلومینیومی چشم‌نوازتر از رینگ‌های فولادی هستند و سواری بهتری را نسبت به آن‌ها به ارمغان می‌آورند.

3مزایای رینگ فولادی چیست؟

اگر راننده‌ای هستید که به‌ دنبال گزینه‌ای ارزان‎تر و ماندگارتر هستید، رینگ‌های فولادی برای شما مناسب‌ترند. این رینگ‌ها مقاومت و وزن بیش‌تری دارند و برای استفاده طولانی مدت در زمستان، برف و خودروهای سنگین انتخاب بهتری هستند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رینگ آلومینیومی یا رینگ فولادی؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

02188755978

نیاز به مشاوره دارید؟