تفاوت انواع آج تایر

مقدمه

اگر همه ی جاده ها صاف و هموار بودند و خبری از برف و باران و شرایط متغیر آب و هوایی نبود، شاید نیازی به استفاده از طرح های متنوع در آج تایرها وجود نداشت و تایرهای صاف و بدون طرح برای هدف های مختلف کافی به نظر می رسیدند؛ ولی چنین فرضی واقعا محال است زیرا جاده هایی که انواع خودروها در آن تردد می کنند، شرایط مختلفی دارند (خاکی، گلی، سنگلاخ، شوسه و …) و از طرف دیگر شرایط آب و هوایی منطقه های مختلف یکسان نیست. همچنین موقعیت قرارگیری تایر در محورهای خودرو متفاوت بوده و باعث می شود که کارایی وسیله ی نقلیه را تحت تأثیر قرار دهد در این مقاله به تفاوت انواع آج تایر می پردازیم.

طبیعی است که عملکرد محورهای جلو و عقب خودرو با یکدیگر متفاوت بوده و نحوه ی انتقال نیروی محرکه در خودروهای گوناگون با یکدیگر فرق دارد. در برخی نیروی محرکه از محور جلو، در برخی دیگر از محور عقب منتقل می شود. همه ی موارد فوق موجب شده که طراحان تایر برای شرایط متفاوت طرح های ویژه ای را طراحی نمایند.

دلایل متنوع بودن آج لاستیک خودرو:

  • وجود انواع جاده ها با ویژگی های ساختاری متفاوت
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی گوناگون
  • کارایی متفاوت تایر در محورهای مختلف

در شرایطی که جاده به دلیل بارش برف و باران لغزنده است، آج تایر باعث می شود که تایر با زمین بهتر درگیر شود و در حقیقت بین جاده و تایر نوعی نیروی اصطکاک به وجود می آید که مانع لغزش خودرو می شود. به همین دلیل در مهندسی تایر اصطلاحی به نام کشانش (traction) وضع شده است که در حقیقت بیان گر خاصیت چنگ زنی و درگیر شدن تایر با جاده است. کشانش تایر را معمولا در جاده های آسفالت و لغزنده اندازه گیری می کنند و هر چه توانایی تایر جهت نگه داری خودرو بیشتر باشد و از لغزش آن بر سطح جاده جلوگیری کند. میزان کشانش آن بیشتر است.

آج لاستیک خودرو (tread pattern) در کارایی وسیله ی نقلیه نیز مؤثر است. مثلا فرمان گیری خودروها در سر پیچ ها با طرح های شیاری بهتر از طرح های دنده ای است و از طرف دیگر میزان سایش طرح های فوق با یکدیگر متفاوت است.

همچنین قدرت چنگ زنی (grip) تایر با طرح دنده ای از قدرت چنگ زنی تایر با طرح شیاری بیشتر است و به همین دلیل است که در تایرهای چرخ عقب تراکتور از این گونه طرح ها استفاده می شود، برای این که مفاهیم فوق را به صورت بهتری درک کنیم لازم است به طبقه بندی طراحان تایر در رابطه با انواع طرح های مختلف آشنا شویم و علاوه بر ویژگی هر طرح از کاربرد آنها آگاه شویم.

 

تفاوت انواع آج تایر

آج تایر متقارن (SYMMETRICAL)

آج تایرهای متقارن همان الگوی شیار یا الگوی یکسان در سراسر تایر است که بسیاری معمول و در اکثر خودروها قابل‌ مشاهده است. دلیل استفاده اکثر خودروسازان مطرح دنیا از این مدل، طول عمر بیشتر لاستیک و دوام آن است.همچنین به‌ دلیل امکان جابه‌جایی این تایر در عقب و جلو خودرو، مالک می‌تواند مراقبت بیشتری نسبت‌ به تایر داشته باشد.

تفاوت انواع آج تایر

آج لاستیک نامتقارن ( ASYMETRICAL)

آج نامتقارن تایر اغلب در خودروهای اسپرت دیده می‌شود. شیارهای مختلف برای بالا بردن سطح اصطکاک بین جاده و لاستیک در مسیرهای خشک و مرطوب طراحی‌ شده‌اند. به‌ طور معمول بخش میانی تایر برای شرایط ‌آب‌ و هوایی مرطوب و زمستانی طراحی می‌شود، در حالی‌ که در قسمت بیرونی تایر آج‌ها بزرگ هستند که برای بالا بردن حداکثر توانایی در پیچ‌های مسیر خشک است. برای به حداکثر رساندن قابلیت لاستیک باید مطمئن شوید که به‌ درستی روی خودرو نصب ‌شده بنابراین ضروری است به دیواره جانبی تایر توجه کنید. زیرا در آنجا مشخص شده کدام قسمت داخلی و کدام قسمت خارج لاستیک است.

 

تفاوت انواع آج تایر

آج جهت‌دار (Directional)

آج تایرهای جهت‌دار به صور یک V بزرگ با فضای وسیع یا شیارهای بین بلوک‌های آج است. این شیارها باعث بالا رفتن قدرت هندلینگ خودرو در سرعت‌های بالا و انحراف مسیر در جاده‌های لغزنده می‌شوند. تایرهای جهت‌دار فقط در یک جهت قابل‌حرکت است، که روی تایر با فلــــش مشخص خواهد شد. خودروهایی که از لاستیک جهت‌دار استفاده می‌کـــــنند،ملزم به استفاده ۲ سایز مختلف رینگ در سمت جلو و عقب خودرو هستند.

 

تفاوت انواع آج تایر

آج لاستیک جهت‌دار/ نامتقارن (DIRECTIONAL/ASYMMETRICAL)

الگوی تایر جهت‌دار/نامتقارن ترکیبی است و شامل ویژگی‌های تایرهای V شکل و نامتقارن است. به طور کلی این تایر برای پس زدن آب از سطح لاستیک در مسیرهای مرطوب ،و استحکام در چرخش در مسیرهای خشک طراحی ‌شده است. در خودروها با سایز مختلف در رینگ جلو و عقب این تایر پیشنهاد نمی‌شود.

تفاوت انواع آج تایر را میشه به موارد فوق خلاصه کرد.

 

بررسی، مقایسه و خرید تایر

شما می توانید جهت سفارش تایر به صفحه فروشگاه سایت میدیا تایر رفته و با استفاده از امکانات موجود انواع مختلف برند و سایز و کاربرد تایر ها را مشاهده، مقایسه و سفارش دهید. همچنین می توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از اخرین تخفیف ها و محصولات باخبر شوید.

 

میدیاتایر لوگو