در زمینه ارتباط تایر با میزان مصرف سوخت عوامل متعددی مانند شیوه رانندگی ، وزنی که با خودرو حمل می شود ، نوع تایر و تاثیر فشار باد تایر تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف سوخت دارد.

تاثیر نوع تایر با میزان مصرف سوخت خودرو همانند سایر موارد ذکر شده شدید نمی باشد . اما نکته ای است که با رعایت آن می توان به آسانی درصدی از مصرف سوخت را کاهش داد و در نتیجه در درازمدت هزینه ها کاهش خواهد یافت. مهمترین عاملی که در ارتباط با تایر موجب افزایش اتلاف انرژی و مصرف سوخت می شود مقاومت غلتشی می باشد.

مقاومت غلتشی

مقاومت غلتشی یکی از نیروهایی است که در جهت مخالف حرکت تایر به آن وارد می گردد.

این نیرو در ترکیب با نیروی اصطکاک بین تایر و جاده (عامل اساسی در طراحی ترد و انتخاب ترکیبات مناسب برای ترد ، مقاومت هوا ، تغییر شکل تایر در اثر فشار بار و همچنین استرس های داخلی که به تایر وارد می شود موجب افزایش مصرف انرژی خواهد شد. طبق بررسی های انجام شده 15 تا 20 درصد از مصرف سوخت در ارتباط با مقاومت غلتشی تایر می باشد.

ارتباط تایر با میزان مصرف سوخت

سرعت رانندگی از عواملی است که بسیار بر مقاومت غلتشی تایر تاثیرگذار است. طبق بررسی ها در سرعت های بین 70 تا 75 مایل بر ساعت کمترین میزان مقاومت غلتشی وجود خواهد داشت.یکی از نیروهایی است که در جهت مخالف حرکت تایر به آن وارد می گردد

این نیرو در ترکیب با نیروی اصطکاک بین تایر و جاده (عامل اساسی در طراحی ترد و انتخاب ترکیبات مناسب برای ترد ، مقاومت هوا ، تغییر شکل تایر در اثر فشار بار و همچنین استرس های داخلی که به تایر وارد می شود موجب افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

طبق بررسی های انجام شده 15 تا 20 درصد از مصرف سوخت در ارتباط با مقاومت غلتشی تایر می باشد.

ارتباط تایر با میزان مصرف سوخت

سرعت رانندگی از عواملی است که بسیار بر مقاومت غلتشی تایر تاثیرگذار است. طبق بررسی ها در سرعت های بین 110 تا 120 کیلومتر بر ساعت کمترین میزان مقاومت غلتشی وجود خواهد داشت.

 

فشار باد تایر

اگر فشار باد هر چهار تایر یک خودروی سواری به میزان 1psi از میزان استاندارد کمتر باشد ، تا 0.3 % تاثیر منفی در مصرف سوخت دارد. این به این معنا است که با کم بودن 5psi فشار باد چهار تایر خودرو ، میزان 1.5% افزایش در مصرف سوخت حاصل میشود.(1.5 لیتر در 100 لیتر).

ارتباط تایر با میزان مصرف سوخت

با توجه به 70 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور در سال گذشته ، و بافرض این که هر ماشین تنها 2psi کمی تنظیم باد در لاستیک خودرو داشته باشند، میزان 420 هزار لیتر روزانه بنزین هدر میرود و همین میزان هم آلاینده در هوا تولید میشود.

دانستن این اعداد و ارقام با توجه به این که هر تایر خودرو بر اساس تحقیق موسسه consumer report در هر ماه گرم سال به خودی خود 2.1 psi از فشار باد خود را از دست میدهد ، اهمیت تنظیم بودن باد تایر خودرو را نشان میدهد.

از طرف دیگر عدم تنظیم فشاد باد تایر خودرو میتواند تا 25% فرسایش تایر ها را نیز افزایش دهد.

 

تایرهای رادیال

تایرهای رادیال یکی از تکنولوژی هایی است که با ورودش تغییرات چشمگیری در کاهش مصرف سوخت به وجود آورد.

طبق تحقیقات اخیر شرکت تایر سازی بریجستون، تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس تا 10 درصد مصرف سوخت را کاهش می دهند، همچنین تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس بین 30 تا 40 درصد مقاومت غلتشی را کاهش می دهند.این تغییرات می تواند با افزایش بهبود در ساختار و طراحی تایرهای رادیال افزایش یابد.

ارتباط تایر با میزان مصرف سوخت

بخش های مختلف تایر در میزان مصرف سوخت نقش دارند که بیشترین آن مربوط به ترد یا آج تایر می باشد. چراکه بیشترین مقاومت غلتشی که در تایر ایجاد می شود ناشی از ترد تایر است که حدود 35 تا 50 درصد می باشد.

همچنین در برخی موارد از ترد دولایه (CAP & BASE) استفاده می کنند. لایه CAP یا رویه که همان لایه بیرونی است از موادی ساخته می شود که مقاومتش به سایش زیاد می باشد و موجب افزایش عمر ترد می گردد. این ترکیبات پسماند حرارتی زیادی دارند و در نتیجه موجب افزایش چسبندگی تایر بر روی جاده های خیس می شوند.

عمق آج تایر

طبق تحقیقات شرکت تایرسازی بریجستون ارتباط مستقیمی بین عمق آج و میزان مصرف سوخت وجود دارد. تایری که در اثر استفاده دچار سایش شده میزان اتلاف انرژی اش نسبت به تایر نو کمتر است. در واقع تایرهایی که عمق آج کمتری دارند یا آجشان در اثر استفاده مستهلک شده وزن کمتری دارند و همچنین در اثر فشار بار تغییر شکل کمتر و درنتیجه مقاومت غلتشی کمتری ایجاد می کنند.

ارتباط تایر با میزان مصرف سوخت

مقاومت غلتشی کمتر نیز منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان مصرف سوخت خواهد شد. تایرهایی که طرح ترد آن به صورت خطی است کارایی بیشتری در کاهش میزان مصرف انرژی نسبت به تایرهای طرح بلوکی، ترکیبی و یا دنده ای دارند.

 

کلام پایانی

  • همچنین رعایت و به کاربردن موارد ذیل می تواند در میزان مصرف سوخت تاثیر زیادی داشته باشد
  • تجدید نظر در استفاده از ترمز ، بدین معنا که دائما از ترمز استفاده نکنید و همواره سعی شود که با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا نیازی به افزایش زیـــــاد شتاب و از طرفی کاهش ناگهانی سرعت به جهت ترمزگیری ، نباشد.
  • رانندگی با بالاترین دنده ممکن
  • کنترل جاده و آگاهی از کیفیت آن ، به طوری که اگه نیاز به مانورهای اساسی دارید (مثل پیچ های تند یا سرعت خیلی زیاد) نوع جاده را از قبل بشناسید تا در مواجه احتمالی با خطر، اقدام متناسب انجام دهید
  • رانندگی در هوای خنک
  • رعایت فاصله مناسب با خودرو جلویی

 

بررسی، مقایسه و خرید تایر

شما می توانید جهت سفارش تایر به صفحه فروشگاه سایت میدیا تایر رفته و با استفاده از امکانات موجود انواع مختلف برند و سایز و کاربرد تایر ها را مشاهده، مقایسه و سفارش دهید. همچنین می توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از اخرین تخفیف ها و محصولات باخبر شوید.

مشهور ترین کارخانه های تایر جهان